رفتن به محتوای اصلی

مارس 2020

نگاهی به جنبش زنان در ایران

فرامرز دادور
زنان دوشادوش مردان علیه سرکوبهای حکومتی و برای آزادی و عدالت مبارزه میکنند و نیل به آزادیهای دمکراتیک، حقوق برابر، تشکلهای مستقل، تعیین حداقل مزد، منع قرار دادهای موقت و سفید امضا و ایجاد امنیت شغلی از جمله خواسته های مشترکِ عمومی برای زنان و مردان در جامعه است.

در گرامیداشت یاد رفیق فرهاد صیامی

رفیق دیرین ما فرهاد صیامی درنخستین روزهای بهار امسال ما را و جهان ما را واگذاشت. فرهاد در شمار مبارزان چپ انقلابی ، زندانی سیاسی زندان های رژیم دیکتاتوری شاه در دهه ی پنجاه خورشیدی بود.

ویروس کرونا

مجید سیادت
در هر صورت بروز این واقعه تمام مبانی تفکر ما را – در اقتصاد، بهداشت، فرهنگ، جامعه شناسی و سیاست منجمله سیاست بین المللی – تغییر می دهد. پارادیمهای جدیدی بروز خواهند کرد که به احتمال زیاد می شود گفت پایان تاریخ گذشته – آنچنان که شاهد بودیم و می فهمیدیم – به وقوع پیوسته است.

رویائی میان خواب وبیداری

ابوالفضل محققی
چهره آشنائی را می بینم که له له زنان و عرق کرده چمدان بزرگی را به سختی دنبال خود می کشد. یکی می گوید:" پر از طلاست پر از سکه که سال ها با ولع زیاد جمع کرده است! او همه آدم ها را در سیمای سکه طلا می بیند. نمی دانم برای دیدن تنها یک نمایش چرا زحمت آوردن چنین چمدان بزرگی را به خود داده است؟"

نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار رفتار حکومت درباره زندانیان سیاسی هشدار می‌دهیم!

هیئت سیاسی - اجرائی حزب چپ ایران
رفتارهای جمهوری اسلامی در قبال زندانیان سیاسی نشاندهنده آنست که حکومت حتی در موقعیت وخیم کنونی نیز بر این شده تا زندانی سیاسی را سپر بلا و قربانی موجودیت خود ‌کند. برخورد ضد انسانی با آنها در واقع رساندن این پیام به جامعه را تعقیب می‌کند که همگان بدانند حتی در اوضاع بحرانی کنونی نیز، این حکومت نسبت به حفظ اقتدار ناداشته خود حساس‌تر از هر چیز دیگری است.

دفاع از زندانیان سیاسی، دفاع از نرگس محمدی، وظیفه کیست؟

ابوالفضل محققی
حال بسیارانی از قرنطینه شدگان در خانه از خود می پرسند؟ براستی این زندانیان سیاسی که به خاطر دفاع از آزادی وحق شهروندی من بار چنین زندان های طویل المدت را بردوش می کشند، چگونه طاقت می آورند، این همه ستم وجور رفته برخود را ؟ آن هم نه به خاطر خود، بلکه در دفاع از شرف وآزادی من ومن نوعی؟

ترامپ و متحدان آن تصمیم گرفته اند سرمایه داری را به هر قیمت حفظ کنند

ویلیام ریورز
اتفاق قابل توجهی در چین در حال وقوع است، اگر وال استریت جورنال آن را به درستی دریابد. ملت چین در حال آغاز بیرون آمدن از تجربه ویرانگر ویروس کرونای خود هستند، اما کسب و کارها به نظر نمی رسد مانند همیشه در حال پس رفتن باشد: به نوعی چین جایی است که امریکا و اروپا امید وارند در طی هفته ها و ماه های آینده به وضعیت آن برسند.

عاشق قناری

ابوالفضل محققی
مقابل قفس قناری می ایستد، به پر زدن دیوانه وار او در قفس کوچک خیره می شود.قناری روی میله ای می نشیند. اندکی بعد شروع به خواندن خواهد کرد. فکر می کند، چه میزان این قناری را دوست دارد ودلبسته اوست؟ قناری نمی خواند درست روی میله نشسته ودر چشمان او خیره شده است.

ویروس کرونا و اثرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آن!

گروه کار رسانه حزب چپ ایران
برنامه ای از گروه کار پالتاک حزب چپ ایران (فدائیان خلق)که در تاریخ 29 مارس برابر با 10 فروردین برگزار شد.

سخنرانان: مهرداد دروویش پور - جامعه شناس؛
دنیز ایشچی - فوق لیسانس حسابداری و عضو حزب چپ ایران (فدائیان خلق)؛
دکتر حسن نایب هاشم - پزشک، فعال حقوق بشر و عضو حزب چپ ایران (فدائیان خلق)
پالتاک