رفتن به محتوای اصلی

ژان لوک ملانشون: در ایران یک جنبش بزرگ فمینیستی آغاز شده است

ژان لوک ملانشون: در ایران یک جنبش بزرگ فمینیستی آغاز شده است

در این کشور ما از مدتها پیش شاهد یک روند طولانی انقلاب شهروندی بوده ایم.  این بنا  همانطور که از ملزومات یک  انقلاب شهروندی بر می آید در طی چندین سال  ساخته شد.  ابتدا تظاهراتی علیه هزینه های بالای زندگی در زمستان ۲۰۱۷-۲۰۱۸و همچنین در نوامبر ۲۰۱۹  برگزار شد. سپس در آغاز سال ۲۰۲۰ پس از یک سانحه هوایی، موجی از اعتراضات مردمی به راه افتاد.  

این بار اما آنچه که اکنون میگذرد یک حرکت و جنبش پررنگ تری است که از اعتراض به قتل یک دختر جوان ۲۲ ساله (مهسا امینی -مترجم )شروع شد. او بدلیل “پوشش بد”و عدم رعایت حجاب اجباری اعمال شده توسط روحانیون شیعه حاکم، توسط پلیس دستگیر و در بازداشتگاه در گذشت.  ویژگی این  شعله ور شدن خشم و حرکت  جدید مردم  در اینجا بنظر من از یک جرقه فمینیستی  شروع شده است که قبلاً در این شکل  در جایی دیده نشده است.  فرم  بدست گرفتن ابتکار  عمل مبارزه و بسیج  مردم در خط مقدم.  ولی الان به خاطرم آمد که مورد  دیگری  هم در تاریخ وجود داشت .  این زنان بودند که تزار نیکلا ی دوم را در سال ۱۹۱۷در روسیه سرنگون کردند.

 اکنون در آشکار شدن وقایع، همه جا شاهد حضور بسیار مصمم زنان هستیم.  در عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، این حضور بسیار پررنگ و مصمم زنان در خط مقدم تظاهرات و اقداماتی که 5 روز است در سراسر کشور گسترش یافته، بیان می‌شود.  این جنبش همچنین به محله‌های شلوغ مردمی  شهرهای بزرگ که معمولاً به دور از شورشهای  معمول بوده اند نیز  گسترش یافته است.  شایان ذکر است، عمل اصلی نافرمانی این زنان، ظاهر شدن بدون روسری و حجاب است.  برخی حتی با تشویق جمعیتی که عمدتاً از جوانان کشور - زنان - و مردانی که از آنها حمایت می کنند و از آنها در برابر سرکوب پلیس محافظت می کنند، تشکیل شده است ، روسری های خود را در ملاء عام سوزاندند. برداشتن روسری یا سوزاندن آن الزاما  به خودی خود موضوع "مبارزه" نیست.  این ژست دامنه و معنای وسیع تری دارد.  این اعمال چکیده ای از افشای  همه اشکال نقض حقوق زنان توسط قدرت مذهبی است.  اینجا محدودیت پیشگیری از بارداری و حق سقط جنین است.  این سیاست تبلیغ بچه دار شدن  است که زنان را در نقش ها و وظایف  صرفا بچه داری و خانه داری و امثالهم محدود می کند .  بطور خلاصه این سیاست تمام قدرت های دینی جهان‌می باشد، بویژه زمانی که دین، سیاست و قواعد خود را بر کل جامعه تحمیل میکند.

شعارهای تظاهرکنندگان به وضوح محوری بودن آرمان های فمینیستی را نشان می دهد.  همچنین نیروی محرکه ای را که ما در انقلاب های شهروندی در سرتاسر جهان شناسایی کرده ایم، دیده میشود : آرزوی آزادی فردی و تعیین سرنوشت خود ، همچنین ما پدیده دیگری را مییابیم‌که اکنون دیگر کلاسیک شده است  و آن هم   «رشد متقابل» خواست کسب فوری قدرت سیاسی است.  در این مرحله  که سریعا متحول میشود مردم  آموزش دیده  و خیلی سریع خواهان  کسب قدرت سیاسی می شوند. شعارهای کلیدی از محدوده اولیه خود به شکل انفجاری خارج میشوند.  سپس به مرحله ی خلع یدکردن وارد میشویم و حالا دیگر  کل رژیم و پایه هایش  مورد هدف قرار  می‌گیرد : «زن، زندگی، آزادی!  » / « مرگ بر دیکتاتور!  / "مرگ بر خامنه ای!"  ".  مبارزات مردمی شجاعت این مردم و توانایی آن را در غلبه بر ترس از خشونت مذبوحانه دیکتاتوری دینی ایران ثابت می کند.  این یک نشانه بسیار قوی در لحظه سیاسی است که به مبارزات مردم در همه کشورها در تمام قاره ها جان می دهد.  دلایلی وجود دارد که باور کنیم  این جنبش به فراتر از مرزهای ایران خواهد رسید.  ما شروع  و آثار این حرکات  را  الان در ترکیه میبینیم.  به نظر می رسد یک موج در حال ایجاد و بلند شدن هست.  این موج بدون شک به سرعت از تمام  ناامیدی ها  و سرخوردگی هائی  که جهان لیبرال ایجادکرده تغذیه خواهد کرد و بزرگ خواهد شد .

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • No HTML tags allowed.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید