چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱

انتشار فصلنامه «تئاتر امروز» گروه تئاتر اگزیت، شماره ۱، تابستان ۱۴۰۰

۲۹ شهريور ۱۴۰۰
در این فصلنامه تلاش می‌شود تا در کنار مطالب تخصصی تئاتر، تحلیل‌ها و نظرات گوناگون در خصوص شرایط و وقایع روز تئاتر نیز منتشر شود. هدف از انتشار این فصلنامه، ایجاد فضایی آزاد و بدون سانسور برای رویارویی و تبادل آراء و نظرات گوناگون در زمینه‌ی تئاتر و اجتماع است. در این راستا، فصلنامه‌ی تئاتر امروز تلاش خواهد کرد تا با هدف شکل‌گیری گفتگوی سازنده، بازتاب‌دهنده‌ی تمام صداهای موافق و مخالفی باشد که مجالی برای شنیده شدن ندارند. با این امید، فصلنامه‌ی تئاتر امروز پذیرای آثار و دیدگاه‌های تمامی علاقمندان، فعالان تئاتری و مخاطبانی است که مایل هستند در این تلاش سهمی داشته باشند.
سخن ما
گروه تئاتر اگزیت از زمان تشکیل در سال ۲۰۰۵ تاکنون همواره بر آن بوده است تا به اندیشه‌ای که سنگ بنای نخستین این گروه بود، پایبند بماند؛ ایجاد فضایی چندصدایی و دموکراتیک بر مبنای تفکر انتقادی. این هدف در طی این سال‌ها به شیوه‌های گوناگونی پیگیری شد؛ از همکاری با افراد از گروه‌های اجتماعی مختلف و با دیدگاه‌های سیاسی گوناگون و همچنین اجرا در مکان‌های متفاوت تا پرداختن به موضوعاتی که به هر نحوی این فضای دموکراتیک را تقویت می‌کرد.
از ابتدای فعالیت گروه تئاتر اگزیت در ایران در سال ۲۰۱۲، تلاش شد تا اهداف گروه به فراخور شرایط مخاطبان جامعه و فضای تئاتری ایران، به شکل متفاوت و گسترده‌تری دنبال شود و زمینه‌ی حضور و ارتباط حداکثری افراد را با گروه چه به عنوان همکار و چه مخاطب فراهم نماید. در همین راستا به مرور اقدامات بسیاری صورت گرفت؛ از جمله به‌کارگیری افراد غیرتئاتری در کنار فعالان حرفه‌ای تئاتر و آموزش آنها در محیط حرفه‌ای، برگزاری کلاس و کارگاه آموزشی، برقراری سیستم بلیت‌فروشی با بهایی انتخابی به اختیار مخاطب برای ایجاد امکان حداکثری تماشای نمایش‌های گروه برای مخاطبان، برقراری ارتباط منظم و مداوم با مخاطبان، ایجاد فضای گفتگو و تبادل نظر، برگزاری جلسات گفتگوی هفتگی با موضوعات اجتماعی، راه‌اندازی تحریریه و به دنبال آن انتشار مقالات تالیفی و ترجمه شده و نیز نقد تئاترهای روی صحنه و پرداختن به موضوعات روز تئاتر در قالب پرونده‌های موضوعی.
با بروز پاندمی کرونا و تعطیلی تئاترها و فعالیت‌های گروهی حضوری، در حالی که در بیشتر بخش‌ها ادامه‌ی کار گروه مستلزم تغییر روش و انطباق با شرایط جدید بود، تحریریه‌ تنها بخشی از فعالیت‌های گروه بود که توانست بدون تغییر کماکان به کار خود ادامه دهد. این شرایط جدید، ضرورت پیگیری هدف اولیه‌ی گروه را امروز هرچه پررنگ‌تر می‌نمایاند و فصلنامه‌ی تئاتر امروز، برخاسته از این شرایط است.
در این فصلنامه تلاش می‌شود تا در کنار مطالب تخصصی تئاتر، تحلیل‌ها و نظرات گوناگون در خصوص شرایط و وقایع روز تئاتر نیز منتشر شود. هدف از انتشار این فصلنامه، ایجاد فضایی آزاد و بدون سانسور برای رویارویی و تبادل آراء و نظرات گوناگون در زمینه‌ی تئاتر و اجتماع است. در این راستا، فصلنامه‌ی تئاتر امروز تلاش خواهد کرد تا با هدف شکل‌گیری گفتگوی سازنده، بازتاب‌دهنده‌ی تمام صداهای موافق و مخالفی باشد که مجالی برای شنیده شدن ندارند. با این امید، فصلنامه‌ی تئاتر امروز پذیرای آثار و دیدگاه‌های تمامی علاقمندان، فعالان تئاتری و مخاطبانی است که مایل هستند در این تلاش سهمی داشته باشند.
 
دبیر تحریریه تئاتر امروز
شیرین میرزانژاد
 
------------------------------
برخی از مطالبی که در این شماره می‌خوانید:
- عرصه‌های جدید تئاتر
هزار راه نرفته: نقدی بر تشکل‌های صنفی امروز تئاتر ایران
اساسنامه‌ی سندیکای سراسری هنرمندان و کارکنان تئاتر
- سانسور :
خواندن ممنوع… نوشتن قدغن
- پرتره‌ یک هنرمند:
چگونه پل رابسون صدای سیاسی خود را در دره‌های ولز پیدا کرد
- آشنایی با یک نمایشنامه‌نویس:
لورین هنزبری، یک رادیکال بی‌پروا
- سیاست‌های تئاتری:
انتخابات و هنرمندان: انتخاب مفیستو
- گوناگون:
خرده‌‌گیری‌ها و نگاه به «چهار راه» اثر «بهرام بیضایی»: نشانی نادرست
برای هنرمندان نیز هیچ بدلی برای شورا نیست: نه انجمن صنفی، نه سندیکا؛ اما!!
- رویدادها:
واقعیت ما: انتخابات انجمن صنفی سراسری کارگردانان تئاتر ایران.
سندرم استکهلم هنرمندان: در واکنش به معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم.
- یادها:
سمفونی پویان: دیالکتیک فرهنگی در کالبد قهر انقلابی
 
دبیر تحریریه: شیرین میرزانژاد
همکاران این شماره:مهرداد خامنه‌ای -مسعود پرتوی -احمد زاهدی لنگرودی -افشین شمس -شیوا خاکپور


 

افزودن دیدگاه جدید