رفتن به محتوای اصلی

اکتبر 2022

دمی با برزیل

علی پورنقوی
پیروزی لولا به معنای چرخشی در سیاستهای راست افراطی در 4 سال گذشتۀ برزیل است: چرخشی که آسان نخواهد بود. اولاً میراث اجتماعی-اقتصادی که بولساونارو برای لولا به جا گذاشته، به واقع دردناک است. ثانیاً تفاوت آرای آن دو، که کمتر از دو درصد است، مبین یک جامعۀ به لحاظ سیاسی گسیخته است. ثالثاً توازن نیرو در دو مجلس برزیل نیز فعلاً به نفع لولا نیست.

«جان توماج صالحی در خطر است!»

حزب چپ ایران
هم میهنان گرامی!
در تداوم دستگیری‌های گسترده‌ی همراهان و فعالین جنبش انقلابی مردم، توماج صالحی هنرمند موسیقی رپ، به اتهام واهی «همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه غیرقانونی به قصد بر هم زدن امنیت» بازداشت شده‌است. جرم توماج همراهی با اعتراضات مردم و انعکاس فریاد آن‌هاست.
توماج صالحی و هزاران بازداشت‌شده‌ی دیگر باید فورا آزاد شوند.
ما خواهان آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی و مدنی هستیم!

حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

جبهه ها و جنبش سراسری در مواجهه با آلترناتیو الگو

عباد عموزاد
با شروع خیزش انقلابی در ایران، عده ای از همه با هم و اتحاد نیروها سخن می گویند و به آن بدون ارائه آلترناتیو تاکید دارند. به طور کلی در یک ائتلاف، یک عامل مسلط وجود دارد، آن عامل به ضرورت قدرت را هم وسیله و هم هدف می داند و شرکت کنندگان در ائتلاف را تابع حکم زور می کند. این ائتلاف، پس از یک رشته انشعابها، سرانجام، منحل می شود.

در قامتِ کوه

رحمان
بعد از تدفین مردگانِ/آبان،
زندگان/بیشمارند، پا به راه
از این روزها خواهیم گذشت
به یاد داشته باشیم/قرارمان،
میثاقی با شقایقها/و ستاره ها
که از شب گذشتند.
آنگاه/آفتاب تلائو رشته هایش/در فضای پرواز
به تساوی/بر خانه ها تقسیم می شود.

جمهوری تراژیک اسلامی

علی پورنقوی
اعتراض انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران به بیانیۀ مشترک وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران قرینۀ قدرتمندی است حاکی از آن که جمهوری اسلامی به کلاف پیچیده تر بعدی پا نهاده است. بیانیۀ مشترک نه تنها وحشت نیافریده، بلکه یک گروه صنفی دیگر را برانگیخته و تشجیع کرده است که تنها یک روز پس از انتشار بیانیۀ مشترک، خطاب به دو ارگان امنیتی بنویسد: "انتقام از برنامه های ماهواره ‌های فارسی زبان خارج را از روزنامه نگاران زحمتکش و خدمتگزار مردم نمی گیرند. این نه قانونی است، نه اخلاقی، و نه حتی مفید و تاثیرگذار".