رفتن به محتوای اصلی

آوریل 2022

با شرکت در مراسم اول ماه مه پاریس  فریاد کارگران و دیگر جنبش های اجتماعی مردم ایران را پر طنین کنیم!

حزب چپ ایران - فرانسه
حزب چپ ايران (فدائيان خلق) به مناسبت فرار رسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر از هم میهنان عزیز تقاضا می کند که صدای دادخواهی کارگران و دیگر جنبش های اجتماعی ایران را علیه جمهوری اسلامی که مانع اعمال اراده آزاد مردم و سد راه پيشرفت و تحول دمکراتیک جامعه است، پر طنین کنند. بدین منظور ما با برپایی چادری در مسیر راهپیمائی در همبستگی با کارگران و سندیکاهای فرانسوی در پاریس مطالبات جنبش کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی ایران را  در معرض دید و اطلاع شرکت کنندگان قرار خواهیم داد

تاملی بر تغییر و تحول جنبش های اجتماعی

پرویز صداقت ، مهرداد درویش پور ، صادق کار
 تاملی بر تغییرو تحول جنبش های اجتماعی                
پرویز صداقت ، مهرداد درویش پور و صادق کار  : ، در اتاق  زوم
شنبه ۳۰آوریل 
ساعت ۱۸:۳۰به وقت ایران و ساعت  ۱۶:۰۰ به وقت اروپای مرکزی 
ساعت ۱۰:۰۰ به وقت شرق امریکا
میزگرد

در روز جهانی کارگر شعار "اتحاد، همبستگی، تشکل" را طنین‌انداز کنیم!

هیئت سیاسی - اجرائی حزب چپ ایران
بدون وجود تشکیلات و مبارزات متشکل و سازمانیافتە، سرمایە‌داران و دولت‌ها هرگز حاضر بە پذیرفتن قوانین کار و بیمە‌های اجتماعی نمی‌شدند، کما‌این‌کە بعد از هر سرکوبی یورش دولت‌ها برای باز‌پس گرفتن قوانین حمایتی و دستآورد‌های مبارزاتی کارگران بە جریان افتادە‌است و این یورش در جمهوری اسلامی بیش از چهار دهە است کە همراە با سرکوب سازمان‌هی کارگری و استقرار استبداد و اختناق دنبال می‌شود.
اول ماه مه گرامی باد!

گزارشی از وضعیت و مبارزات کارگران و مزدبگیران ایران در یک سال گذشته

گروه کار کارگری حزب چپ ایران
بلە باور این حجم از اعتراض و اعتصاب دشوار است ولی واقعیت دارد. در سال پیشتر نیز نزدیک بە ٢هزار اعتصاب کارگری در ایران داشتیم. سالهاست کە شمار اعتراضات کارگری سال بە سال بیشتر می شود. این همە اعتصاب و اعتراض در شرایطی انجام می گیرد کە اعتصاب از نظر حکومت غیرقانونی محسوب می شود و فعالیت های اتحادیەای بە شدت سرکوب می شوند و فعالان اتحادیەای گاه تا ٢٠ سال محکومیت زندان می گیرند و افزون بر آن بە شلاق و جریمە نقدی، اخراج از کار، محرومیت از فعالیت اجتماعی نیز محکوم می شوند.
image-20220429195604-1

نگاهی به وضعیت طبقه کارگر در اوکراین و روسیه

سهراب مبشری
کارگران در حالی به پیشواز روز جهانی همبستگی زحمتکشان می روند که جنگی دهشتناک در اوکراین درگرفته است و احتمال دارد به جنگی فرسایشی تبدیل شود. نگاهی به وضعیت طبقه کارگر در اوکراین و روسیه برای ارزیابی از شرایط این دو کشور ضروری است.
image-20220429232625-3

بە پیام اول ماە مە، پیام اتحاد و همبستگی، عمل کنیم!

صادق کار
مبارزۀ پراکندۀ صنفی هر چە هم گستردە باشد و سالانە  سر بە ٤ هزار مورد بزند، مادام کە موانع نامبردە رفع نشوند، اثری پایدار و مؤثر روی رهایی کارگران از زیر بار فقر فزایندە نخواهند داشت. تجربیات کشورهای دیگر نیز نشان می دهند کە سطح آزادی و رفاە کارگران در هر کشور تابعی از سطح همبستگی، اتحاد و سازمانیافتگی نیروی کار آن کشورها بودە است.

جبهۀ متحد کارگری

برتولت برشت
بپیوند به پایگاهت رفیق
به جبهۀ متحد كارگری
چون تو نیز یک كارگری.
و چون انسان انسان است
پس نمی خواهد:
چکمه ای را بر گردن اش
و برده ای را در میان اش
و رئیسی را بالای سر اش
image-20220429223038-1