رفتن به محتوای اصلی

مارس 2019

جنگ کارگری شماره 12

گروه کار کارگری حزب چپ ایران
در این شماره می‌خوانید:

- خواست مقدم سیل‌زدگان جبران خسارات، محاکمه مقصرین!
- چگونه اعتصاب معلمان اوکلند پیروز شد؟ (بخش سوم)
- چرا هنوز این‌همه شغل وجود دارد؟ - بخش یازدهم
- وضعیت دختران و زنان نوجوان و جوان در عرصه آموزش متوسطه و عالی - بخش اول
- مردم سیل زده نیاز به کمک‌های فوری دارند!
- برگ‌هایی از تاریخ جنبش سندیکایی ایران – 7

درود بر همبستگی ملی و روحيه همياری مردم!

هیئت سیاسی - اجرائی حزب چپ ایران
فاجعه اين سیل، به‌طور هم‌زمان واقعیت‌های معنی‌داری در معرض دید همگان قرار داده که درنگ بر آن‌ها ضرورت بسیار دارد. از بارزترین آن‌ها، یکی ناکارآمدی جمهوری اسلامی در قبال سوانح طبيعی است. دیگری بی‌اعتمادی عمومی در جامعه نسبت به کارایی نهادهای حکومتی در برابر سوانح طبیعی و بحران‌های زیست‌محیطی و اما بارزترینشان، همانا بروز و رشد روحیه همیاری بر متن همین بحران‌ها در میان خود مردم در مناطق سیل‌زده است!

آب: نعمتی که در ایران مصیبت می شود!

خسرو بندری
بحث و گفتگو با آقای خسرو بندری، مهندس کشاورزی و کارشناس مدیریت توسعه منابع آب 

در تالار تلگرامی حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی
این گفتگو در تاریخ 9 فروردین 1398 برابر با 29 مارس 2019 انجام شده است

همبستگی و همدردی مردم ، در مواجهه باسیل اخیر و بی‌مسئولیتی رهبران

یداله بلدی
وزیر اطلاعات، به جای تشویق مردم به یاری‌رسانی، اعلام می‌کند که هرگونه شایعه‌سازی درباره سیل و سیل‌زدگان، با تعقیب مراجع قضایی روبرو خواهد شد؛ و سازمان مدیریت بحران اعلام کرد که هرگونه حساب بانکی برای کمک به سیل‌زدگان و یا اقدام به جمع‌آوری کمک‌ها، از جانب شخصیت‌های معروف و سرشناس ممنوع است، و جمع‌آوری کمک‌ها فقط باید زیر نظر دولت باشد، این نوع برخوردها نشانگر نگاه امنیتی وبی مسئولیتی حاکمیت نسبت به مشکلات مردم آسیب‌دیده است

خواست مقدم سیل‌زدگان جبران خسارات، محاکمه مقصرین!

صادق کار
نتیجه کار کارشناسی که روحانی وعده‌اش را داده است، هرچه که باشد، تا زمانی که استبداد و سرکوب و سانسور برقرار باشد تنها ممکن است به کار بایگانی بیاید. مردم مقدمتا خواهان جبران خسارت‌هایی هستند که به آن‌ها واردشده و اکثر آسیب دیدگان شرایطشان طوری نیست که بتوانند بدون جبران خساراتشان به زندگی عادی برگردند.

چگونه اعتصاب معلمان اوکلند پیروز شد؟ (بخش سوم)

اریک بلانک
یک جنبه مهم اعتصابات در اوکلند آن بود که دموکراتیک سوسیالیست‌های شرق خلیج سانفرانسیسکو یک بسیج محلی تحت عنوان "نان برای آموزش‌وپرورش" به راه انداختند که حدود ۱۷۰ هزار دلار از سراسر کشور جمع‌آوری کرد و توانست با هزاران داوطلب از سراسر منطقه برای کارکنان در خط اعتصاب و دانش آموزان در مدارس همبستگی غذا تهیه نماید و در مدت اعتصاب بیش از چهار هزار وعده غذایی به دست آنان برساند.

چرا هنوز این‌همه شغل وجود دارد؟ (بخش یازدهم)

دیوید اچ. آوتور
اوتوماسیون، تکنولوژی اطلاعاتی، و پیشرفت‌های تکنولوژیکی به‌طورکلی سیر صعودی در جایگزینی مشاغل و پر کردن جای وظایف مختلف را طی می‌کنند و بنابراین در دورۀ موردبحث ما شاهد نشستن اتوماسیون و فن به‌جای انسان‌هایی هستیم که به مشاغل حرفه‌ای، فنی و مدیریتی اشتغال داشته‌اند.

وضعیت دختران و زنان نوجوان و جوان در عرصه آموزش متوسطه و عالی - بخش اول

علی صمد
درواقع، آن‌ها در چهارچوب تنگ و بسته حجاب اسلامی، صـدها نوآوری انجام دادند و بدین طریق به مبارزه عـلیه نگرش زن‌ستیز مسئولین و ارگان‌های رژیم اسلامی در جامعه پرداختند؛به‌طوری‌که امروزه در ایران، آزاد شدن رنگ‌های زنده مانتوها، نقـش و نگار دادن به پوشش‌های اسلامی و رعـایت نکردن کامل پوشش اسلامی و غـیره، نشانگـر پیروزی و موفـقـیت دختران نوجوان و جوان کشور عـلیه سیاست اسلامی و اجباری کردن پوشش بوده است.

مردم سیل زده نیاز به کمک‌های فوری دارند!

مراد رضایی
آسیب دیدن باغات و زمین‌های کشاورزی در بخش‌های مختلف کشور، علاوه بر صدمه به بخش کشاورزی و ایجاد فشار بر معیشت کشاورزان، موجب افزایش مضاعف قیمت محصولات کشاورزی خواهد شد. صنایع وابسته به کشاورزی در مازندران، قربانی دیگر سیل اخیر خواهند شد.

برگ‌هایی از تاریخ جنبش سندیکایی ایران – بخش ٧

گروه کار کارگری حزب چپ ایران
 رهبری اتحادیه با درایت و استفاده از تضادهایی که بین مسئولین دولتی و دربار و مقامات محلی وجود داشت و حمایت وسیعی که در میان کارگران از آن برخوردار بودند از پس دسیسه‌هایی که برای از بین بردن اتحادیه مرتب چیده می‌شد برمی‌آمدند و توانسته بودند وضعیت دستمزد و شرایط شغلی کارگران عضو اتحادیه را به طرز محسوسی بهبود دهند.