رفتن به محتوای اصلی

ژوئیه 2018

چرا «سرمایه» ماركس همچنان مهم است

دیوید هاروی
حالا راست ها یک سیاست را دنبال می کنند. این سیاست فقط در ایالات متحد دنبال نمی شود، در مجارستان، هند و تا حدودی روسیه نیز دنبال می شود. سیاست اقتدارگرایی قومی و ملی گرا به تدریج جهان را دوپاره می کند. می دانیم این جور چیزها در دهه 1930 به کجا رسید، بنابراین باید حواسمان خوب جمع باشد. این سیاست پاسخی به دوراهه سرمایه نیست. بسته به اینکه تا چه اندازه ملی گرایی قومی بر نولیبرالیسم تفوق یابد، ما در جهان زشت تری از جهان کنونی به سر خواهیم برد.

نامه به سردار سلیمانی

صادق شکیب
برای من فرقی نمیکند تو بروی مسکو، دست به دامن پوتین(که رفتی) یا واشنگتن و پاچه خواری ترامپ، من میخواهم زندگی کنم، بدون مرگ بر این و آن گفتن ، بدون دنیا به اخرت فروختن، بدون فکر کردن به روایات قرن اول هجری، تو میخوای انتقام حسین را امروز از مردم عربستان بگیری با تجهیز حوثی های یمن و هی کربلا کربلا گفتن! سردار چه را به چه ربط میدهی!؟

نه به تهدید و رجزخوانی‌های جنگ طلبانه

ما بر ماندن در برجام و ادامه مذاکره با اتحادیه اروپا پافشاری می کنیم؛ خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های قبل از برجام از سوی دولت آمریکا را عملی ناموجه و خارج از موازین حقوقی بین المللی می دانیم که تاثیرات منفی آن فراتر از حکومت دامن مردم و کشور ایران را در بر می گیرد. اما در عین حال سياست های توسعه طلبانه جمهوری اسلامی در منطقه و اعمال سیاست خارجی ضدآمریکایی و ضداسرائيلی باعث شده که کشور در این وضعیت دشوار قرار بگیرد.

پیروزی چپ در انتخابات مکزیک و چالش‌های فراروی آن

استیو النر
به نظر می‌رسد که بریدن از سیاست خارجی گذشته نزدیک، مسلم است. وزیر امور خارجه املو، هکتور واسکونسلوس (پسر هوزه واسکونسلوس، یکی از چهره‌های نمادین انقلاب مکزیک) قول داده است که به "اصول تاریخی سیاست خارجی" مکزیک وفادار بماند

جنبش کارگری ایران و وظایف ما

صادق کار
بحث و گفتگو با صادق کار

در تالار تلگرامی حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی
این گفتگو در تاریخ 7 اردیبهشت 1397 برابر با 27 آوریل 2018 انجام شده است

دیپلماسی و مذاکره، نه تهدید و تشنج!

هیئت سیاسی - اجرائی حزب چپ ایران
تهدیدهای متقابل، امکان گفت و گو و دیالوگ را کاهش داده است. خشونت در کلام و موضع گيری های تهديد آميز در چنین وضعیتی حکم چاشنی انفجار در منطقه‌ای را دارند که بخش بزرگی از آن درگیر تنش‌ها و جنگ‌های خانگی است.

عبور از جمهوری اسلامی آری، دخالت‌های آمریکا نه

دنیز ایشچی
آنچه که در عمل بصورت سیاست محوری جاری دولت‌های ایران و آمریکا شاهد آن هستیم، خطر شدت‌یابی تحریم‌های اقتصادی و گسترش شدت تقابل و رسیدن آن به مرحله خطرناک تقابل امنیتی نظامی میان دولت‌های ایران و آمریکا می‌باشد. لازم به توضیح نیست که هر دوی این حکومت‌ها به دلایلی استراتژیک، منافع خویش را در به راه انداختن چنین تقابل نظامی می‌بینند

تشکیل حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

پرویز نویدی
بحث و گفتگو با پرویز نویدی

در تالار تلگرامی حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی
این گفتگو در تاریخ 31 فروردین 1397 برابر با 20 آوریل 2018 انجام شده است